Beter dan lightrail

Beter dan lightrail

Er wordt in Nederland in verschillende gemeenten nagedacht over een lightrail-verbinding. Dat is een kruising tussen een tram en een trein die sneller en lichter is en goedkoper is in aanleg. De aanlegkosten kunnen echter ook bij deze 'goedkope' variant nog steeds oplopen tot wel 30 miljoen euro per kilometer. Dat wordt mede veroorzaakt doordat er toch nog zware kunstwerken nodig zijn om de voertuigen over knelpunten en waterwegen heen te helpen. Het vervoerssysteem dat in Düsseldorf in gebruik is, is de moeite waard om eens nader te bekijken:


Deze constructie is lichter en redelijk eenvoudig aan te leggen:

Als deze baan over een knelpunt moet worden getild hoeven alleen de masten maar iets hoger te worden gemaakt. Vergelijk dat eens met de betonnen kolossen die bijvoorbeeld in de Bijlmer of in Rotterdam Zuid nodig zijn... 
(Voor meer info: klik hier).

Nog meer voordelen:

Treinen en trams hebben last van sneeuw en ijs: als er sneeuw op de baan valt en vervolgens bevriest functioneren wissels niet meer. Dit systeem zal daar geen last van hebben. 

Er zijn nergens gelijkvloerse overgangen of kruisingen: het zal nooit voorkomen dat een voetganger wordt aangereden door deze trein/tram of hoe je het ook wilt noemen... 

             

Trams en treinen knarsen in de bochten: deze voertuigen doen dat niet. Ze zijn behoorlijk geruisloos.

Nadeel:

Dit systeem heeft overal masten nodig, ook op plaatsen waar de tram gewoon gelijkvloers kan rijden. Dat is minder mooi. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten